Sunday, January 22, 2017

Sedekah

Sedekah. Satu perbuatan yang baik, yang diceritakan jugak kelebihan2 nye di dalam al-Quran. Bagaimana di ibaratkan pohon yang mempunyai tujuh tangkai, dan setiap tangkai itu dipecah sepuluh lagi, balasan bagi sedekah. Namun, ramai manusia kini ambil kesempatan atas kemurahan rakyat Malaysia ni. Sehingga mereka tidak ingin lagi berusaha. Masakan tidak, aku kerje dulu penat2 sejam boleh dapat rm5 je, kalau minta sedekah, sejam berapa dapat? Ratus maybe?

aku belajar di UIA sejak 2012, danau antara tempat lepak malam yang dekat. Kalau lepak makan di danau, kau akan disinggahi setidak tidaknye 2, 3 orang peminta sedekah. Sehingga hujung tahun 2016, peminta sedekah yang sama yang masih meminta. Bagaimana ia menunjukkan meminta sedekah tu tidak menyelesaikan masalah, bahkan mungkin membuatkan diri selese dalam situasi meminta. Mendapat belas kasihan insan yang pemurah.

Malah ada wartawan yang cuba menyamar menjadi pengemis, untuk mengetahui pendapatan seorang pengemis di ibu kota, percaya atau tidak, dengan bermodalkan baju yang compang camping, pendapatan yang dikira boleh mencecah rm18,000 dalam jangka masa sebulan!

Aku tidak menidakkan masalah poverty di Malaysia ini. Sekadar meluahkan kekesalan atas sesetengah pihak yang mengambil kesempatan.

1 comment:

Hanamiko Sakura said...

tu lah, kadang rasa serba salah nak sedekah atau tidak.

hi bro, dah lama tak singgah sini. almost 3 or 4 year? haha