Sunday, August 21, 2016

Kerje Kontrak

2 tahun aku amek short sem, 2 tahun takde cuti panjang. So untuk tahun ke 3 ni, aku decide untuk "take a break" dari study ni kejap, nak merasa cuti 3 bulan. Nak skip short sem. Tapi, apa faedah yang aku dapat dari cuti ni? Masalah yang aku hadapi sama lah macam masalah anak2 muda yang lain, masalah kewangan. Kais pagi makan brunch. Jadi, tanpa berlengah, minggu pertama cuti aku terus mencari kerja.

Awalnya aku hanya mahu kerja di kedai2 di depan rumah, agar jimat, mudah, boleh lunch kat rumah xD, tapi, bila fikir punya fikir, alangkah bosannya kalau duk kedai runcit ke ape tu, so entah kenape pi cari kat Mid Valley. Kat sane, aku jalan2, nampak vacancy kat kedai MPH (kedai buku), mmndangkan aku ni sedang berjinak2 jugak membace bukun, aku isi la borang die hampir 10 minit jugak lah dengan macam2 details die nak jilake.

Tapi bila die kate nanti die akan call untuk interview, aku dpt rase mmg tak lah die nak call tu. Dah bertimbun rupenye org hantar borang. Jadi aku jalan2 lagi, then teringat member dlu pernah keje GSC, aku pon try je la tanye kat kaunter. Isi borang 10 saat, terus dibawa ke office untuk interview, and terus di offer start keje 3 hari lepas hari kejadian tu. Aku ingat lagi, Qila yang jaga HLB, abang Rahman yang bawa pi office, kak Bibi yang interview masa hari tu.

Maka, bermulah kerja2 memerhatikan gelagat orang. Bila jaga di kaunter tiket, aku rase bagai memerhatikan dunia pada perspektif yang lain. Pada pandangan pihak ke 2 atau 3. Dimana biasanya aku yang membeli, kali ini aku yang menjual.
Artis / Christine / Lisa / Azhafiqa

No comments: