Thursday, January 26, 2017

Tooth extraction (contain graphic)

5 tahun lepas, awal tahun 2012, aku diserang sakit gigi yang aku rate 10/10. Sakit yang terlampau lah sakit. Lepas 2 hari, rase bengkak, tapi da kurang sakit. Pergi klinik gigi, jalan die same ade cabut atau buat rawatan akar. Aku pon decide buat rawatan akar.

Disebabkan rawatan akar ni berskala, kene dtg appointment rasenye 6 bulan lepas 1st treatment tu. Tapi disebabkan dalam jangka masa tu family pon da pindah dari melaka ke KL, aku pon abaikan appointment tu. Lagipon dah tak sakit, malas lah.

Tahun lepas tahun, aku perasan gigi yang sakit dulu tu, yg die dah inject haritu untuk rawatan akar, mula reput. Reput maksud aku mula terhakis sikit demi sikit. Sampai la tahun lepas, complete hilang gigi tu, tapi mmg takde sakit langsung. Walaupon da hilang dr pandangan, tapi akar die masih tinggal kat dalam.

Hujung tahun lepas, sebelom exam start sakit balik, dengan skala 8/10, tak boleh tidur gak la malam tu. Kalini sakit die lame pulak tak elok2. Cume lepas 2 hari, sakit tu dalam 1/10 je la, tapi stay berminggu2. So baru la nekad nak pi cabut jugak.

Aku cabut ni 2 hari lepas, kat PPUM, yang cbutkan 2 budak UM, chinese yang praktikal. Nak cabut je amek mase dekat 2 jam, lame gile woi, haha. Diorang pon kate ni kali pertama nak cabut gigi yang takde hujungnye. So mmg kene potong sket la gusi tu nak tarik akar yang tertinggal kat dalam. 3 kali inject, tapi diorang punye inject terbaik tak sakit. Seingat aku dulu doktor gigi inject kemain ganasnye. Ade dentist sebenar jugak yang guide diorang, tapi die busy kejap pi tempat lain. Pastu mase tu jugak die nak ajar macam2. Aku rase macam bahan experiment pon ade.

Aku tak tahu ape yang die buat, tapi rasenye macam proses wisdom tooth kot sebab gigi kat dalam gusi? Test la youtube ngeri poik. Mase nak cungkil gigi keluar, die pusing2 one way, macam screw pulak gigi aku ni. 2 akar die keluarkan, tapi bukan patutnye 3 ke? Apapepon sume da lepas.

Masalahnye skarang, dah 2 hari, aku rase tak selese lagi kat tempat tu. Rase bengkak sket. Risau ape2 je ni.

No comments: