Tuesday, January 24, 2017

Surah Yusuf

Dalam banyak2 surah, bagi aku surah Yusuf macam special sikit. aku sangat suke surah ni. Kalau kau bace terjemahan die, 12 page dari 13 page surah tu, Allah S.W.T ceritakan pasal nabi Yusuf je. dengan seindah-indah penceritaan yang sangat menarik, sape yang rajin bace terjemahan2, mesti dapat rase kelainan kat surah Yusuf tu. macam yang aku cakap, dalam surah  ni specialized pasal nabi Yusuf je, mungkin ade yang berkata, obvious lah tu sebab nama pon surah Yusuf. tapi, kalau kau baca surah lain macam surah Maryam, surah Yunus, surah Hud atau surah Ibrahim, dalam surah tu bukan hanya merujuk kepada mereka, tetapi kebanyakannya menceritakan jugak pasal nabi2 lain, terutamanya paling banyak disebut dalam al-Quran adalah kisah nabi Musa dan Firaun. dan kisah nabi Yusuf pulak tak disebut dalam mane2 surah lain (seingat saya).

seperti yang kita tau, Nabi Yusuf ni seorang yang diberi ilmu pandai tafsir mimpi. tapi nabi Yusuf tak dapat nak tafsir mimpi die sendiri, yang diceritakan pada awal surah.

ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanyaa : "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku". (12: ayat 4)

then mula lah kisah2 ujian nabi Yusuf ni, antaranya die dibuang oleh abang2 nya, dijadikan hamba, digoda oleh Zulaikha dan dipenjara. kisah dimana orang terlukakan tangan ketika melihat kecantikan paras rupa nabi Yusuf pon ade dirakamkan dalam surah ni. kecantikan paras rupa nabi Yusuf yang tak dapat kita bayangkan, sehingga mereka berkata "ini bukanlah seorang manusia, ini tidak lain melainkan malaikat yang mulia!".

dan yang buat lagi menarik, bila dah bace banyak kisah2 yang berlaku, aku pon dah lupa pasal mimpi nabi Yusuf pada awal surah tu. tapi bila di penghujung surah, nabi Yusuf bagitau ayahnye, "wahai ayahku! inilah dia tafsiran mimpiku dahulu..." aku yang dah lupa ape mimpinye, kene belek la kejap nak bace balik ape mimpi nabi yang dulu,haha. ternyata segala yang berlaku ade hikmahnye.

nak tau ape maksud mimpi tu? bace sendiri, Assalamu'alaikum.

No comments: